You are using an outdated browser. Upgrade your browser today to better experience this site.

DAK GEVEL BOUW 24/7

In uw mandje

items

Winkelmandje

Hulp nodig? Bel ons of vul het contactformulier in | Onze filialen

Centrale werkplaats NMBS Mechelen

met een zinken dak weer op het juiste spoor

Gebouw I van de Centrale Werkplaats van de NMBS te Mechelen – in de volksmond ‘Arsenaal’ genoemd – is het tweede gebouw in een reeks van 7 waarvan het dak volledig moet worden gerenoveerd. 

Het gebouw, 182.6 meter lang bij 83 meter breed, kreeg een dak in zink dat de komende decennia  bestand moet zijn tegen weer en wind. Apok geniet al jaren het vertrouwen van de firma Bert Meeus uit Ranst.

Met dit project stonden Koen en Chris Meeus voor één van hun allergrootste uitdagingen.

Arsenaal

In de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen werken er ongeveer 1.300 personen. Zij staan in voor het langetermijnonderhoud en de moderniserings- en herstellingswerken aan verschillende types rollend materieel van de NMBS en aan de diverse wisselstukken. Verder verzorgt de Centrale Werkplaats het voorraadbeheer, de stockage en de distributie voor alle bedrijfseenheden van de NMBS.  De totale oppervlakte van de site bedraagt ruim 36 ha, waarvan bij benadering een derde sporen zijn, een derde parken en een derde gebouwen.

In de volksmond wordt de Centrale Werkplaats ook ‘Arsenaal’ genoemd, omdat het onderhoud van het spoorwegmaterieel oorspronkelijk gebeurde door personeel van de legerwerkplaats.

De werkplaats zelf dateert van 1835 en is daarmee de oudste werkplaats van het hele land en vermoedelijk ook van het hele Europese vasteland, hoewel de gebouwen zelf ‘jonger’ zijn. Vier vijfde van de gebouwen werd namelijk tijdens WO II vernield en vlak na deze oorlog opnieuw opgebouwd met toepassing van het beschikbare materiaal en wat toen ‘de nieuwste technische snufjes’ waren, maar nu al lang niet meer volstaan. Getuige de lekken die een groot deel van de gebouwen teisteren en de aanwezigheid van golfplaten met asbest. Vandaar dat Eurostation, het studiebureau van de NMBS, sinds 2011 de volledige site aan het saneren is.

Gebouw I
Gebouw I is het tweede gebouw in een reeks van zeven Centrale Werkplaatsgebouwen waarvan het dak volledig werd gerenoveerd. Het is de plek waar – met uitzondering van de motoren – de treinwagons hersteld worden. De grootte van het pand is indrukwekkend: 182,6 meter lang bij 83 meter breed. 

In Gebouw I werken er 50 à 60 personen. Die personen zijn ook aan het werk gebleven tijdens de 450 kalenderdagen, tussen november 2012 en februari 2014, waarop het gebouw werd gerenoveerd. Dat was –naast de extreem slechte winter – meteen één van de grootste uitdagingen waarvoor projectleider Bart Van Damme van Eurostation en de verschillende aannemers stonden: de organisatie van de werken en de communicatie errond met het personeel. “In vergelijking daarmee liepen de dakwerken zelf van een leien dakje. Of beter: van een zinken dakje”, lacht Bart Van Damme. 

nmbs mechelen

Duurzaam, perfect voor moeilijke details en een prima ondersteuning
“Voor het dak van Gebouw I hebben we inderdaad heel bewust voor zink gekozen”, vult architect Eric De Smet van Eurostation aan. “En dat om verschillende redenen.

In de eerste plaats moest het uit duurzaamheidsoverwegingen sowieso een metalen dak zijn. Kunststof, epdm of andere, zijn voor dergelijke toepassingen en omgeving niet aan de orde. Bij Eurostation werken wij steevast aan grote projecten: stations, stationsomgevingen, werkplaatsen als deze… Als architect moeten we daar niet noodzakelijk met de nieuwste technieken afkomen, maar moeten we materialen voorschrijven die zichzelf al jarenlang bewezen hebben. Zink is zo’n materiaal dat bekend staat om zijn lange levensduur.

Een tweede reden om voor zink te kiezen was dat er aan het dak van Gebouw I ontzettend veel moeilijke details waren die we in staal of aluminium niet hadden kunnen uitvoeren: de brede goten, noordbomen…

Een derde reden was de professionele ondersteuning die we kregen van VMZINC in de studiefase (Bart Van Damme en ik werden zelfs in Vilvoorde uitgenodigd om een opleiding te volgen) en van VMZINC at WORK-installateurs Koen en Chris Meeus op de werf.

Verschillende zinksystemen
“Dit project is inderdaad één van de grootste die we ooit hebben gerealiseerd”, bevestigen Koen en Chris Meeus, zaakvoerders van VMZINC at WORK-installatiebedrijf Bert Meeus nv. “En dan hebben we het niet alleen over de oppervlakte van het geheel. We spreken hier – in dat ene gebouw – niet van één dak, maar van verschillende types daken: zadeldaken, sheddaken, een mansardedak en een lessenaarsdak. Telkens 10 cm pir-isolatie, soms op de houten bebording – die dan eerst diende te worden hersteld – soms op nieuwe steeldeck, en onderaan ondersteund door L-profielen om pakketschuivingen te vermijden. Voeg daarbij baanlengtes van meer dan 14 meter die overspannen moesten worden, wat niet in één keer kon worden uitgevoerd… Kortom: we spreken over een project met een onmiskenbaar hoge moeilijkheidsgraad dat we toch tot een goed einde hebben gebracht.”

“Als VMZINC at WORK-installateur hebben we enorm veel ervaring in zink”, legt Chris Meeus uit. “Ons
bedrijf Bert Meeus nv – de naam van onze vader, hoewel mijn broer en ik intussen zaakvoerders zijn – doet voornamelijk dak- en gevelwerken in zink en koper. We hebben een tiental mensen personeel in dienst die
allemaal regelmatig opleidingen
volgen bij VMZINC. Daarnaast hebben we een eigen atelier met een plooibank van 6 meter, waardoor we heel veel prefab kunnen doen.”

“Dat atelier is ook in dit project heel nuttig gebleken”, vervolgt Koen Meeus. “Het feit dat we niet ter
plekke moesten profileren, zorgde voor een veel beter rendement. 

Anders hadden we dit nooit kunnen rondkrijgen binnen de voorziene tijdspanne. Daarnaast hebben we in dit project geleerd om met mock-ups te werken. Bij Eurostation doen ze dat blijkbaar regelmatig. Ze maken van verscheidene bouwknopen maquettes op ware grootte waarop je dan kan zien of bepaalde details herwerkt moeten worden of niet. Hier hebben we dat gedaan voor onder andere de aansluitingen van de lichtstraat, het knooppunt rond de nok en noordboom, en de aansluitingen van het dak en de gevel. 

Die ervaring gaan we zeker meenemen naar volgende projecten, zoals het Afrikamuseum in Tervuren waarmee we net begonnen zijn. Qua oppervlakte zinkbedekking spreken we hier ‘maar’ over de helft van de oppervlakte van CW Mechelen, maar de moeilijkheidsgraad ligt zeker op hetzelfde niveau.” 

“Stiekem hebben we dat graag”, lacht Koen. “Want het is precies in moeilijke projecten dat we als VMZINC at WORK-installateurs kunnen uitblinken.”